keskiviikko 14. toukokuuta 2014

Näkökyky muuttuu

Ikääntyminen vaikuttaa tietenkin ihmisen ulkonäköön, mutta myös näkökyky alenee. Tarvitaan enemmän valoa ja pieni fontti näyttää entistäkin pienemmältä. Monissa, jopa lähes kaikissa elintarvikepakkauksissa tuotetiedot on tulostettu kovin pienellä ja yleensä vielä värilliselle pohjalle. Ilman silmälaseja, luuppia tai muuta suurennuslasia ei niistä selvää saa.

Onneksi on olemassa kaikenlaisia apuvälineitä, tällaisista kiusoista selviää. Eräs keino on napata pakkauksesta makrokuva jonka voi suurentaa älylaitteen näytölle.

6 kommenttia:

  1. Hyvä oivallus makrokuvata pienellä tekstillä varustetut pakkaukset. Suurennuslasikaan ei ole aina tarpeeksi hyvä, kun pitää saada tekstistä selvää

    VastaaPoista
  2. Vau, missäpä et keksisi kameran silmää käyttää! Se tosiaan näkee paremmin kuin ihmissilmä.

    VastaaPoista
  3. Kivasti näköiltu juttu. Kamera näkee valittettavan tarkasti, olisi hyvä, jos sillä olisi sopivasti taittovikaa:) Oma taittovikani on niin hullu, että olen nähnyt nämä pienet tekstit mahdottoman hyvin, vasta nyt on tullut huomattua ettei se enää onnistukaan, samoin neulansilmä, joka on ollut hyvin terävä, on muuttunut kummallisesti:)

    VastaaPoista
  4. Hyvä vastaus haasteeseen! Itse käytin noita luuppeja nuorena kun olin töissä valokuvalabbiksessa! Ja kun aikoinaan harrastin diakuvausta :)

    VastaaPoista
  5. Kiva, erilainen huomio haastevastaukseksi! Tuli vaan mieleen tuorejuustopakettiin liittyen, että olisiko tekstien asettelussa pakkauksessa voitu tehdä jotain toisin, jotta fontti voisi olla vähän suurempi.

    VastaaPoista
  6. Totta puhut! Luuppi on yksi mahdollisuus ratkaista ongelma.

    VastaaPoista