lauantai 29. kesäkuuta 2013

Pärinää ja pauketta

Istuskelin yksikseni pihassa ja grillatessa kuuntelin läheisen tien melua. Ei sitä tarvinnut kyllä korvat hörössä kuunnella, sillä pikemminkin kaipasin korvatulppia tai kuulosuojaimia. Tuossa on 50 rajoitus, mutta eihän se kaikkia koske. Tänään oli vanhoilla ralliautoilla historia tapahtuma Laajavuoressa, joten tässäkin ne vanhat rallikärryt päristelivät. Ei minulla ole mitään rallia vastaan eikä muutakaan autoilua, mutta liiallisesta melusta en pidä. Tuli mieleen, että sähköautot kun aikanaan yleistyvät, voisi tuo maanteiden melukin vähetä. Muuten ei autojen kehityksessä ole juurikaan äänettömyyteen huomiota kiinnitetty.

Kuvittelen, että tiet voitaisiin rakentaa toisin, mitä ne nyt tehdään patja, jonka päällä tie on. Mrunkoiksi ei sitä tietä voida rakentaa maantason alapuolelle, vaikka kokonaan tunneliin. Jos tie olisi täysin tunnelissa, ei olisi talvella lumiaurausta, eikä routa rikkoisi tien rakennetta. Ei tarvittaisi myöskään liukkauden torjuntaa. Maanomistajat voisivat olla huolettomia, kun tiet kulkisivat maan pinnan alla, eikä viljelysten halki. Voisihan tie mennä vaikka järvien alitse. Onhan hyvä esimerkki Englannista Ranskaan kulkeva rautatie. Ehkä tulevaisuudessa Suomenlahden ali kulkee tieyhteys Baltiaan. Kaupungeissa on metroja ym. katakombeja.

Tietysti tien perustaminen ja ylläpito on kallista kaikilla tavoilla, mutta putkessa maan alla kulkeva tie olisi hoidon suhteen kustannustehokas ja voisi se olla liikenneturvallisempikin. Nastarenkaatkin saisivat jäädä historiaan, jos ajettaisiin lumettomissa putkissa ja pikkuteillä kyllä pärjätään talvisin kitkapyörillä.
Neste Oil Ralli juontaa juurensa kesään 1951, jolloin Jyväskylän Suurajojen  perustava kokous pidettiin Hangon Ajojen jälkeen.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti